Veilig inloggen bij overheden, zorgverleners en bedrijven
Zoeken
 

‘Communiceer helder over voordelen en veiligheid’

De voordelen van Idensys voor gebruikers zijn groot, zegt productmanager Monique Neefs van Bureau Krediet Registratie (BKR). Zij melden zich één keer aan voor een inlogmiddel, waarmee ze vervolgens bij meerdere organisaties terechtkunnen. BKR voegt zich dan ook graag bij het groeiende aantal partijen dat meedoet aan Idensys. ‘Wel blijft het belangrijk dat de overheid de voordelen goed uitlegt aan consumenten en dat de overheid laat zien hoe zij de veiligheid van persoonsgegevens waarborgt.’

Kredietverleden

BKR beheert informatie over de krediethistorie van zo’n 8,5 miljoen Nederlanders. Of iemand een lening heeft. En of hij die lening netjes afbetaalt. Die informatie is op te vragen door kredietverstrekkers, maar ook door iedere Nederlander zelf. ‘Vooral dat laatste stimuleren we de laatste tijd’, vertelt Neefs. ‘We hopen dat meer mensen zich in hun kredietsituatie verdiepen voordat ze bijvoorbeeld bij een bank binnenstappen voor een hypotheek. Op die manier kunnen ze zelf al inschatten of het verantwoord is om een lening af te sluiten. Dat bevordert hun financiële welzijn.’

Tijdsbesparing

Dit soort gegevens krijg je niet zomaar. ‘Informatie over iemands kredietgedrag is privacygevoelig’, zegt Neefs. ‘Daarom moet iemand zich identificeren als hij zijn gegevens opvraagt. Dat is nu nogal bewerkelijk. Eerst meld je je aan op onze website en kies je welke gegevens je wilt opvragen. Daarna moet je voor identificatie naar het postkantoor, het BKR-kantoor in Tiel óf er komt een postbode bij je langs. Vervolgens ontvang je een verificatiecode. Pas dan krijg je toegang tot je gegevens. Dat proces duurt enkele dagen. Bij Idensys hoef je je alleen te identificeren als je voor de eerste keer een inlogmiddel aanvraagt. Daarna kun je de identificatiestap, elke keer dat je met dat middel inlogt en je gegevens opvraagt, overslaan. Dat scheelt tijd.’

Strenge veiligheidseisen

BKR startte in maart 2015 met de voorbereidingen en heeft Idensys in juni dit jaar met medewerkers getest. Neefs: ‘Iedereen heeft zelf een Idensysmiddel aangevraagd, ermee ingelogd en zijn eigen BKR-gegevens opgevraagd.’ Wat BKR van de tests heeft geleerd? ‘Het grote gemak is dat je met één middel bij meerdere instanties kunt inloggen. Je hoeft dus minder wachtwoorden te onthouden. Wel hadden enkele medewerkers vragen over de veiligheid van Idensys. Als je een middel aanvraagt op een hoog betrouwbaarheidsniveau, moet je veel persoonlijke en gevoelige gegevens invullen. Paspoort, rijbewijs, BSN-nummer. Waar liggen die opgeslagen? Wie kan erbij? Overheid en bedrijven hebben daarover goede afspraken gemaakt en Idensys voldoet aan de strengste veiligheidseisen op het gebied van inloggen. Het blijft belangrijk dit helder uit te leggen aan consumenten.’

Meedenken over Idensys

BKR verwacht de Idensys-button voor het grote publiek na de zomer op zijn website te zetten, vertelt Neefs. ‘We mikken op 1.000 aanvragen via Idensys per maand. Als we dat aantal halen, kunnen we van een succes spreken.’ Om Idensys te laten slagen, is het volgens haar essentieel dat de overheid de mogelijkheden en voordelen ervan goed voor het voetlicht brengt. ‘En dat zo veel mogelijk partijen meedoen, natuurlijk.’ Tegen organisaties die deelname overwegen, zegt ze: ‘Stap tijdig in. Nu kun je nog meedenken over de uiteindelijke vorm.’ Neefs heeft er in elk geval vertrouwen in: ‘Een centraal identiteitsstelsel past bij de tijd waarin we leven. Het gaat organisaties én consumenten verder helpen.’